Om Svenska Mäklarhuset
Svenska Mäklarhuset, även känd som SMH, är den 10:e största mäklarkedjan i Sverige. Svenska Mäklarhusets mål är att vara en mäklarbyrå med riktigt nöjda kunder som vill rekommendera företaget vidare till nya kunder. För alla mäklare som arbetar på Svenska Mäklarhuset är det därför viktigt att både säljare och köpare känner sig nöjda. En försäljning av en bostad ska med andra ord vara en lyckad affär för alla inblandade. Svenska Mäklarhuset grundades 1990 av Lars Björkstrand och Niclas Spång med en uttalad vision om att skapa en nytänkande mäklarfirma som arbetar professionellt, med hög kvalitet och samtidigt alltid ha fötterna på jorden. Idag har Svenska Mäklarhuset 39 mäklarkontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Göteborg, Skåne, Halland, Spanien, Portugal, Cypern, Turkiet, Grekland, Kroatien och Thailand. Svenska Mäklarhuset är uppbyggt som ett franchisebolag med franchisetagare som alla arbetar självständigt men under samma varumärke. I koncernen ingår även Svensk Nyproduktion som arbetar med förmedling av nyproduktioner.
Svenska Mäklarhusets affärsfilosofi betonar vikten av "klara papper och raka besked". Detta innebär att alla inblandade i en bostadsaffär, både köpare och säljare, ska känna sig nöjda och ha kontinuerlig tillgång till relevant information. Svenska Mäklarhuset fokuserar även på utbildning och erfarenhetsutbyte, vilket säkerställer att deras mäklare kan erbjuda den bästa möjliga tjänsten till kunderna. Genom att ständigt testa nya metoder och justera befintliga, strävar de efter att kontinuerligt förbättra och implementera innovativa arbetssätt, tjänster och metoder.
Svenska Mäklarhusets erbjudande
Varje bostad behandlas unikt och Svenska Mäklarhuset använder sig av flera marknadsföringskanaler för att nå rätt köpare. De använder ett omfattande spekulantregister för att snabbt matcha säljares bostäder med potentiella köpare, vilket effektiviserar försäljningsprocessen.
Deras digitala marknadsföringsstrategi omfattar annonsering på sociala medier som Facebook och Instagram, samt på relevanta webbplatser, för att säkerställa maximal synlighet för bostäder. Dessutom är lokal marknadsföring en viktig del av deras strategi. Genom att utnyttja skyltfönster i deras bobutiker och annan lokal exponering kan de attrahera spekulanter från närområdet.
Svenska Mäklarhuset marknadsför också bostäder på alla större bostadssajter samt deras egen hemsida, för att säkerställa bred exponering. För att göra varje bostad minnesvärd, skapar de säljande bostadsbeskrivningar och annonserar både online och i tryckt form vid visningar.
De sätter stor vikt vid fotografering och anlitar professionella fotografer för att framhäva bostädernas bästa sidor, vilket är avgörande för att skapa intresse och uppnå högsta möjliga slutpris. Dessutom erbjuder Svenska Mäklarhuset rådgivning i homestyling, där mäklare ger tips om hur befintliga möbler bäst kan användas för att göra bostaden mer attraktiv. De erbjuder även tjänster av professionella inredare vid behov.
Svenska Mäklarhusets motto
Svenska Mäklarhusets varumärkeslöfte är grundat på mottot "Vi ger oss inte", vilket innebär en outtröttlig strävan efter att uppnå bästa möjliga resultat för sina kunder. Detta löfte gäller både för köpare och säljare och innefattar att hitta den perfekta köparen, verifiera all fakta om bostaden och säkerställa att bostadsbilder är av högsta kvalitet. Denna inställning hos deras mäklare garanterar att både kedjan och dess kunder alltid når sina mål.