Mäklararvode är den avgift som en fastighetsmäklare tar för att förmedla försäljningen av en fastighet, såsom ett hus eller en lägenhet. Det är ersättningen för mäklarens arbete och tjänster, som inkluderar att marknadsföra fastigheten, visa den för potentiella köpare, förhandla om priset, skriva kontrakt och säkerställa att försäljningen sker enligt rådande lagar och regler.
Mäklararvode, eller mäklarprovision som det också kallas, är avgiften som bostadssäljaren betalar till fastighetsmäklaren för att förmedla en bostad. Mäklararvodet kan fastställas på flera sätt genom olika provisionsmodeller och det är viktigt att du och mäklaren kommer överens om detta i ett skriftligt avtal innan försäljningen påbörjas. Arvodet kan vara ett fast mäklararvode där ni bestämmer ett specifikt belopp från start, men vanligare är att det baseras på en så kallad arvodestrappa eller är en viss procent av bostadens slutliga försäljningspris.
Hur mycket du betalar i mäklararvode beror på flera olika saker:
- Försäljningspris – Ju högre pris bostaden säljs för, desto högre arvodet.
- Plats – Mäklararvoden varierar beroende på var i landet bostaden ligger.
- Provisionsmodell – Det finns olika ersättningsmodeller som påverkar kostnaden olika.
- Mäklarens erfarenhet – En mer erfaren mäklare kan ta högre betalt.
- Inkluderade tjänster – Vad som ingår i mäklararvodet kan variera mellan olika mäklare.
Vad ingår i mäklararvodet?
I mäklararvodet ingår olika tjänster som fastighetsmäklaren utför för att förmedla försäljningen av din bostad. Vad som exakt ingår kan variera mellan olika mäklare och bör specificeras i uppdragsavtalet mellan dig och mäklaren.
Mäklararvodet inkluderar vanligtvis marknadsföring av bostaden. Detta innebär att mäklaren tar fram professionella bilder och visningsmaterial, samt genomför visningar för potentiella köpare. Dessutom ingår rådgivning kring prissättning och hjälp med att förhandla fram det högsta priset med intresserade spekulanter. Mäklaren ser även till att all viktig dokumentation är korrekt och redo för försäljningen. De stöttar också i juridiska frågor, till exempel genom att se till att köpekontraktet är rätt utformat.
Detta ingår oftast i mäklararvodet
Värdering av bostaden
- Objektsbedömning – En bedömning av själva bostaden, där mäklaren tar hänsyn till faktorer som skick, läge och planlösning.
- Marknadsanalys – Mäklaren utgår från marknadsläget och tar fram en värdering och ett lämpligt utropspris.
Marknadsföring
- Förbättringstips – Mäklaren rekommenderar olika förbättringar och åtgärder, såsom homestyling, som säljaren kan göra för att förbereda bostaden inför fotografering och visning.
- Fotografering – Professionell fotografering av bostaden för att visa den från sin bästa sida och locka köpare till visningen.
- Framtagning av bostadsannons – Mäklaren skriver en objektsbeskrivning utifrån insamlade uppgifter om bostaden och upprättar en bostadsannons med bilderna från fotograferingen.
- Visningsmaterial – Framställning av visningsmaterial som broschyrer och informationsblad.
- Annonsering – Viss annonsering, t.ex. på mäklarens egna hemsida samt i kontorets skyltfönster ingår (dock ingår oftast inte annonsering på Hemnet).
Visning och budgivning
- Öppen visning – Mäklaren håller i öppna visningar där potentiella köpare kan komma och titta på bostaden.
- Privata visningar – I vissa fall kan det också bli aktuellt med privata visningar för specifika intressenter.
- Budgivningshantering – Under budgivningen tar mäklaren emot och följer upp bud från potentiella köpare. Mäklaren upprättar även en budgivningslista.
Administration och juridisk hjälp
- Kontroll av köparens ekonomi – Mäklaren kontrollerar köparens lånelöfte.
- Kontraktsförhandlingar – Mäklaren hjälper till med att förhandla fram ett avtal som är tillfredsställande för både säljare och köpare.
- Upprättande av köpehandlingar – Mäklaren tar fram ett köpekontrakt utifrån köparens och säljarens överenskommelse.
- Kontraktsskrivning – Mäklaren anordnar en mötesplats där köparen och säljaren skriver på köpekontraktet.
- Mottagande av handpenning – Mäklaren tar emot handpenningen som köparen betalar in på mäklarens klientmedelskonto, där den förvaras fram till tillträdet.
- Juridisk rådgivning – Mäklaren erbjuder juridisk rådgivning i samband med försäljningen och ser till att alla lagar och regler följs.
- Dokumenthantering och arkivering – Mäklaren hanterar all dokumentation som är nödvändig för försäljningen, inklusive kontrakt och andra juridiska dokument. Kontrakt och originalhandlingar arkiveras hos mäklaren i upp till 10 år.
Slutförande av bostadsaffären
- Tillträde – Mäklaren anordnar ett möte mellan köparen och säljaren och ser till att slutbetalning görs samt att nycklarna till bostaden överlämnas på tillträdet.
- Överlåtelse – Mäklaren ser till att överlåtelsen går smidigt och att alla nödvändiga dokument är på plats.
- Deklarationshjälp – Mäklaren bistår med information om hur bostadsförsäljningen deklareras i säljarens inkomstdeklaration.
Det är viktigt att komma ihåg att det som ingår i mäklararvodet, kan skilja sig åt mellan olika mäklare. Därför råder Fastighetsmäklarinspektionen alla som ska sälja sin bostad att jämföra olika mäklartjänster innan de väljer att anlita en mäklare. MäklarOfferters unika jämförelsetjänst hjälper bostadssäljare att kostnadsfritt jämföra mäklare och mäklararvoden.
Detta ingår normalt inte i arvodet
Det finns vissa tjänster och kostnader som vanligtvis inte ingår i mäklararvodet, eller som kan variera beroende på vilken mäklare man väljer. Nedan följer några av de tjänster som vanligtvis inte ingår i mäklararvodet:
- Annonskostnader – Kostnader för att annonsera bostaden på olika plattformar, till exempel Hemnet, sociala medier och ibland tryckt material.
- Homestyling – Även om mäklaren kan rekommendera homestyling, är kostnader för möblering och inredning oftast en separat kostnad som säljaren står för.
- Renoveringar och förbättringar – Mäklaren kan rekommendera renoveringar för att höja värdet på bostaden, men kostnaderna för dessa ingår inte i mäklararvodet.
- Lagfart och pantbrev – Kostnader som uppstår i samband med ett husköp, såsom lagfart och pantbrev ingår inte i arvodet, men betalas av köparen.
- Besiktningskostnader – En överlåtelsebesiktning eller en statusbesiktning är oftast inte inkluderad i mäklararvodet. Detta är något säljaren väljer och bekostar själv, även om mäklaren kan hjälpa till att arrangera det.
- Energideklaration – Om det behövs en ny energideklaration inför försäljningen är det oftast säljaren som står för kostnaden.
- Flyttstädning – Kostnader för flyttstädning ingår normalt inte i mäklararvodet.
- Flytthjälp – Kostnader för flyttfirma för att flytta möbler och tillhörigheter ingår inte i mäklararvodet.
- Försäkringar – Kostnader för diverse försäkringar som kan vara aktuella i samband med en försäljning, till exempel försäkringar för dolda fel, ingår inte i mäklararvodet.
- Avgifter – Ibland kan det tillkomma avgifter från t.ex. bostadsrättsföreningen i samband med ett ägarbyte. Dessa avgifter ingår inte i mäklararvodet.
Det som ingår i mäklararvodet kan alltså variera mycket mellan olika mäklare. Därför är det en bra idé att jämföra olika alternativ innan du väljer mäklare. Vi rekommenderar att du använder MäklarOfferter för att jämföra olika mäklare och deras arvoden. Detta kan hjälpa dig att hitta en mäklare som passar just dina behov och förväntningar när du ska sälja din bostad.