När värdering, objektbeskrivning och fotografering är upprättat och klart är det dags för mäklaren att börja fundera på hur din bostad ska marknadsföras. Det finns många sätt att locka spekulanter till din bostad och tillsammans med din mäklare kan ni komma överens om vilken marknadsföringsstrategi ni tror passar din bostadsförsäljning allra bäst.
Effektiv marknadsföring
De allra flesta mäklarbyråer har erfarenhet och kompetens att marknadsföra din lägenhet på det mest effektiva och prisvärda sättet. Ni tittar på din bostad, område, målgrupp och om du har några specifika önskemål gällande exponeringen. Mäklaren kan sedan ta fram flera förslag på hur din bostad kan och bör marknadsföras. Hur dessa förslag ser ut kan skilja sig mellan olika mäklarbyråer.
Spekulantregister
Om du vill ha en diskret och snabb försäljning utan att behöva annonsera ut din bostad är mäklarnas spekulantregister bra att använda sig av. Med hjälp av det kan din mäklare hitta potentiella köpare på ett smidigt och snabbt sätt. Som spekulant kan man anmäla sig till mäklarbyråernas spekulantregister för att kunna ta del av objekt innan de har kommit ut på marknaden. Som spekulant berättar man då bland annat vad för typ av bostad man är intresserad av, i vilket område och när man vill köpa. Din bostad kan på så sätt riktas specifikt till dessa spekulanter och ibland säljs bostäder på det här sättet innan de officiellt ligger ute till försäljning. Ofta är spekulantregistret det första mäklarbyråerna använder för att hitta potentiella matchningar. Det är därför viktigt att jämföra olika mäklare och kontrollera om de har sålt i ditt område nyligen.
Vill du sälja din bostad snabbt och till ett högt slutpris? Jämför och hitta bästa mäklaren på MäklarOfferter!
Kanaler
Det finns även andra sätt att marknadsföra din bostad på. Här följer en sammanställning av de vanligaste:
-
Mäklarbyråns hemsida
Bra sätt att nå ut till många köpsugna spekulanter runt om i landet. Risken finns dock att din bostad försvinner i mängden bland alla bostadsannonser. -
Mäklarbyråns skyltfönster
Även här kan din bostad försvinna i mängden och i ett skylfönster når man inte ut till lika många människor. Det skadar dock inte att annonsera på det här sättet, all reklam är bra reklam. -
Skyltfönster hos lokala bankkontor
De flesta går till banken för att diskutera bolån och lånelöfte, att synas där kan ge exponering för relevant målgrupp. Nackdelen med denna typ av annonsering är att den når ut till en relativt liten lokal publik, men har du tur kan en köpare som precis haft ett lyckat möte på banken se din annons och bli extra intresserad. -
Annonser i nättidningar och dagspress
Når ut till bred publik över hela landet. -
Annonser i lokaltidningar och postutskick
Här når du till eventuella köpare i ditt närområde. En klar fördel är att de lokala spekulanterna redan bor i närheten och på så sätt inte måste åka särskilt långt för att gå på visningen. Dessutom kan de vara extra intresserade av att köpa din bostad eftersom de redan har nära till skola, dagis och jobb. -
Hemnet.se
Hemnet är Sveriges mest besökta bostadssajt där en stor andel av Sveriges bostadsförsäljningar annonseras. Detta gör Hemnet till en bra kanal att synas i med möjlighet att nå ut till många spekulanter över hela landet. Annonsen på din bostad ligger uppe på Hemnet tills dess att bostaden säljs eller till din mäklare tar ned annonsen. -
Annonser i sociala medier
Mäklare kan ibland erbjudas att köpa sponsrade annonser på Facebook för några hundralappar. Då visas bostadsannonsen ett visst antal gånger för en specifik målgrupp och kan öka chanserna rejält att ”rätt” spekulant ser just din bostadsannons. -
MäklarOfferter.se
MäklarOfferter är Sveriges största jämförelsetjänst för bostadssäljare som vill jämföra och anlita mäklare när de ska sälja sina bostäder. Personer som ska sälja sin bostad kommer nästan alltid att vilja köpa en ny bostad, att exponera din bostadsannons för dessa personer är därför ett mycket effektivt sätt att hitta en köpare på. När du använder tjänsten för att jämföra mäklare till din försäljning kan du samtidigt titta på intressanta objekt och förhoppningsvis hitta en ny bostad.
Följ processen
Många mäklarbyråer erbjuder digitala tjänster som gör det möjligt för dig att följa försäljningsprocessen. Där kan du ofta hitta information om hur din annons ser ut och hur många som har sett den, information om visningar och hur många som är intresserade samt eventuella bud och hur budgivningen utvecklar sig.
Kan du själv vara behjälplig?
Om du är aktiv på sociala medier kan du själv hjälpa till att sprida information om din bostadsförsäljning. Via Facebook eller Instagram kan du dela länken till din bostadsannons och be dina vänner att göra samma sak. Glöm inte att göra inlägget tillgängligt för så många som möjligt, ju fler som ser din bostadsannons desto bättre!