Det finns inga krav på att en mäklare måste anlitas vid en bostadsförsäljning. Väljer du att sälja en bostad utan en mäklare kan det dock vara bra att ta professionell hjälp vid kontraktsskrivningen av köpekontraktet eller överlåtelseavtalet.
Även om du inte anlitar en mäklare när du ska sälja din bostad kan en mäklare hjälpa till med alla juridiska dokument. Att anlita en mäklare för kontraktsskrivning brukar kallas för skrivuppdrag. Det kan kännas tryggt att en mäklare ordnar allt pappersarbetet eftersom det är viktigt att alla formella krav följs för att köpet ska vara giltigt. Ett köpekontrakt för en fastighet ska till exempel alltid innehålla bostadens fastighetsbeteckning, parternas namn, personnummer eller organisationsnummer, adresser och telefonnummer, köpeskillingen och en överlåtelseförklaring. Oftast innehåller dock kontraktet mycket mer information än så. Köpekontraktet ska också dateras och undertecknas av både köparen och säljaren.
Om du väljer att anlita en mäklare för kontraktsskrivningen är det bra att få en kopia av kontraktet innan du möter säljaren för signering. Då kan du att i lugn och ro läsa igenom kontraktet och fråga mäklaren om det finns några oklarheter. Om du inte kan närvara vid kontraktsskrivningen finns möjligheten att låta någon annan skriva under kontraktet i ditt ställe. Det måste dock finnas en fullmakt. Detta kan vanligtvis mäklaren hjälpa till med.
Vad ingår i en kontraktsskrivning?
I kontraktskrivningen ingår olika saker beroende på om det är ett hus eller en bostadsrätt som ska förmedlas. För ett hus ingår ofta upprättande av köpekontrakt med samtliga bilagor som krävs, kontakt med bank, deponering och utbetalning av handpenning, kontroll av pantbrev och ägare, tillträde, upprättande av likvidavräkning och köpebrev samt ansökan om lagfart.
När en mäklare hjälper till med kontraktskrivningen för en bostadsrätt ingår oftast insamling av bilagor som till exempel stadgar och årsredovisning, utdrag ur lägenhetsregistret, kontroll av ägare, upprättande av överlåtelseavtal, ansökan om medlemskap i föreningen, deponering och utbetalning av handpenningen, kontakt med bank, upprättande av likvidavräkning och tillträde.
Alla kontraktshandlingar ska vara tydliga och stämma överens med och anpassas efter parternas önskemål. Be alltid mäklaren att gå igenom kontraktet och förklara villkoren innan du skriver under.
Pris för kontraktsskrivning
Vilket pris du får betala för att anlita en mäklare för kontrakskrivning eller ett skrivuppdrag beror på vilken typ av bostad det handlar om. Ett skrivuppdrag för en bostadsrätt kan kosta allt från 5000 kr upp till 25 000 kr. Ett fristående hus landar ofta mellan 10 000 och 25 000 kr. Självklart kan priset vara både lägre och högre. Du betalar för mäklarens expertis, arbetstid och försäkringar för felaktigheter i kontraktet. Kostnaden för kontraktsskrivningen är avdragsgill vid deklarationen.
Behöver du anlita en mäklare för en kontraktsskrivning? Hitta rätt mäklare – helt gratis!
Rätt mäklare för ett bra slutpris
Det går alltså att spara in mäklarkostnaden och sälja bostaden själv och sedan bara ta hjälp av en mäklarfirma för kontraktsskrivningen. Ofta kan dock en mäklare få mer betalt för bostaden än om du väljer att sälja den själv. Vår rekommendation är alltid att jämföra olika mäklare för att hitta den mäklare som erbjuder de bästa villkoren. Titta därför inte bara på priset utan också på mäklarens erfarenhet och kunskap samt vad som ingår i tjänsten.
Vill du se vad olika mäklare tar för en kontraktsskrivning? Få gratis offerter och kostnadsförslag från mäklare i ditt område.