Att välja rätt fastighetsmäklare är avgörande inför en bostadsförsäljning, men vilken mäklare är bäst och hur definierar man egentligen "bäst"? Detta är naturligtvis svårt att veta i förväg, varför många helt enkelt väljer att anlita den mäklare som har sålt flest bostäder i området där de bor. Hög försäljningsvolym är dock ingen garanti för ett högt slutpris och den mäklare som säljer mest är inte nödvändigtvis bäst för dig. Oftast är det inte heller mäklarna som säljer mest som får de bästa omdömena, snarare tvärtom. En mäklare med många uppdrag hinner sällan lägga tid och energi på varje enskild försäljning. Bristen på engagemang leder ofta till misstag och slarv, vilket i sin tur ger missnöjda kunder. Den bästa mäklaren är således inte den som säljer mest, utan den som du blir mest nöjd med.
Vilken mäklare är bäst för dig? Jämför innan du väljer
Så hur vet man att en mäklare är bra och hur ska man gå till väga för att hitta rätt mäklare? Enligt Fastighetsmäklarinspektionens rekommendationer bör du jämföra flera mäklare innan du bestämmer dig för vem du vill anlita. Det är bara genom att träffa flera olika mäklare öga mot öga som du kan avgöra vilken mäklare som är bäst för dig. Kontrollera också att mäklarna är registrerade hos FMI, det är ett lagkrav för att få förmedla bostäder. Fundera även på vilka krav, förväntningar och önskemål du har angående förmedlingsuppdraget, försäljningen och överlåtelsen. Kommunicera dessa tydligt när du träffar mäklarna. Ställ frågor om villkor, priser och övriga kostnader. Hur sköts marknadsföring, visningar och budgivning? Hur hanteras eventuella klagomål? Finns referenser och mäklaromdömen?
Omdömen är ingen optimal utgångspunkt när du ska välja mäklare. Däremot kan de fungera väl som filtreringsverktyg för att sortera bort mindre lämpliga kandidater när du har hittat ett antal mäklare att jämföra. Men se upp för falska omdömen.
Omdömen på nätet – kan man lita på dem?
Falska recensioner är ett enormt problem på internet, så det gäller att vara källkritisk såväl avseende nätsajterna som recensenterna. Omkring 30 procent av alla omdömen på nätet uppskattas vara falska. På många platser runt om i världen är det rent av satt i system, inte minst i låglöneländer, där frilansare tjänar gott på att skriva betalda fejkrecensioner på olika jämförelsesajter – och svenska sidor är inte förskonade. Därför är det viktigt att kontrollera vilka säkerhetsåtgärder den aktuella sajten har vidtagit för att förhindra falska omdömen och hur omdömena veriferas. Hur kundomdömen ska hanteras styrs i grunden av ett EU-direktiv, men i Sverige gäller också den svenska marknadsföringslagen.
I en undersökning som Konsumentverket utförde 2022 tillsammans med konsumentmyndigheter från andra EU-länder granskades 223 nätbutiker och webbplatser som använder sig av kundomdömen, däribland tolv svenska företag. Det visade sig att hela 55 procent av de granskade sajterna nyttjade recensionerna på ett sätt som kan strida mot EU-rätten. Därtill ansågs 18 procent sköta insamling och presentation på ett tveksamt sätt. Framför allt rörde det sig om otydligheter i kommunikationen kring hur insamlingen går till, hur genomsnittsbetygen beräknas och vem som har möjlighet att lämna recensioner. 156 sajter nyttjade ett betygssystem, men endast 49 av dessa förklarade tydligt hur systemet fungerade. På 104 sidor saknades uppgifter om hur insamling och bearbetning av kundomdömena sker. Endast 84 av de granskade webbplatserna tillgängliggjorde informationen på själva betygssidan, på övriga sajter låg den dold i det finstilta.
Därutöver granskades också vilka riktlinjer företagen hade för att förhindra falska betyg, samt i vilken utsträckning de använde sig av betalda recensioner. Detta inkluderade rabatter och belöningsprogram. 176 sidor nämnde ingenting om att betalda omdömen måste markeras tydligt och i annat fall är förbjudna. Det var också svårt att avgöra om recensionerna hade skrivits av riktiga kunder då vissa företag har öppna system där vem som helst kan lämna omdömen. På 118 av 223 granskade webbplatser saknades information om vilka åtgärder som vidtagits för att förhindra falska omdömen.